Monday 21 November 2011

KEISTIMEWAAN ISTANA KUNING



Istana Kenangan dibina daripada kayu sepenuhnya, tanpa menggunakan paku. Ia telah dibentuk seperti pedang (Pedang) dalam sarungnya (sarung Pedang). Mengendalikan pedang di manat empat tidur Sultan terletak. Sarungnya ini di mana keluarga diraja atau Balairong Seri terletak. Walaupun kecil, ia mempunyai singgahsana yang indah (Singgahsana). Tembok-tembok yang dibuat plaits berbentuk berlian (kelarai) manakala struktur bumbung mengambil gaya gabungan lima rabung (perabung lima) dan rabung lima pisang (perabung pisang sesikat).
Istana Kenangan dibina di sekitar masa yang sama seperti Istana Iskandariah. Selepas bencana Banjir Besar tahun 1926, apabila istana asal, Istana Sri sayong, hamper hanyut, keputusan telah dibuat untuk membina istana baru yang terletak di kawasan yang lebih tinggi.    
Kuala Kangsar, Bandar Diraja di negeri Perak terkenal dengan istana-istana yang mempunyai senibina yang unik dan cantik.Salah sebuah istana iaitu Istana Kenangan yang terletak berhampiran dengan Istana Iskandariah di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak. Kini Istana Kenangan telah berwajah baru setelah ia dijadikan Muzium Diraja Kuala Kangsar. Upacara perasmian Muzium Diraja ini dilakukan oleh Paduka Seri Sultan Azlan Muhibuddin Shah pada 16 November 1986.
Pada tahun 1941, menjelang Perang Dunia Kedua, Istana ini juga pernah diduduki oleh pelajar-pelajar dari Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI). Ini kerana bangunan Maktab itu dijadikan Hospital Tentera oleh Inggeris dan Almarhum Sultan Abd.Aziz telah berkenan supaya pelajar-pelajar MPSI berpindah sementara Istana Kenangan dan dua buah istana lagi iaitu Istana Hilir dan Istana Hulu. Bagaimanapun setelah tamatnya Perang Dunia Kedua di Tanah Melayu, pelajar-pelajar itu diarahkan pulang ke kampong masing-masing.
Dari segi bentuk seni binanya, Istana Kenangan ini melambangkan senibina Melayu tradisional yang mengkagumkan. Pembinaan bangunan ini keseluruhannya menggunakan kayu jenis keras, berdindingkan tepas dan beratapkan kayu papan. Paku-paku besi tidak digunakan dalam pembinaan istana ini dan pada kebanyakan bahagian istana ini dihiasi dengan ukiran yang melambangkan corak tradisional. Ini ditambah lagi dengan corak anyaman dinding tepasnya yang berkelarai.
Balai Pameran yang terdapat di Istana atau Muzium Diraja ini masih lagi memperlihatkan sedikit sebanyak bentuk asal bilik-bilik istana, seperti bilik istirehat, tempat peraduan, balairongseri dan singgahsana. Walau bagaimanapun alat-alat kebesaran Diraja tidak dipamerkan di sini atas faktor keselamatan dan apa yang dipamerkan hanyalah gambar-gambar alatan tersebut sahaja.

3 comments:

  1. berapakah saiz bangunan ini ? dan berapakah luas kawasan ini.

    ReplyDelete
  2. berapakah keluasan bangunan ini??

    ReplyDelete
    Replies
    1. please reply early because i want to do sejarah pt3 projek thanks

      Delete